Marketing Department Alumni
Below you can find the former research assistants and post-doctoral fellows of the Marketing Department, their thesis title and their current activity:
Junior Professors:
Geiger, Igmar
Professor at the Department of Economics at the Hochschule Aalen
Kreis, Henning
Professor of market and advertising psychology at the design akademie berlin, SRH Hochschule für Kommunikation und Design
Pick, Doreen
Professor of Business Administration, Marketing and International Economy at the Hochschule Merseburg
Post-doctoral Fellows:
Ehret, Michael
Topic: Service Enterprise – Die Rolle der unternehmerischen Unsicherheit für die Arbeitsteilung zwischen Unternehmen und die Herausbildung von Märkten für Unternehmensdienstleistungen, 2014
Professor for Marketing and Digitalization at the Universität Graz
Fließ, Sabine
Topic: Die Steuerung von Kundenintegrationsprozessen, 1999
Professor of Service Management at the Fernuniversität Hagen
Haase, Michaela
Topic: Institutionenökonomische Grundlagen der Allgemeinen Betriebswirtschaftstheorie, 1999
Private Lecturer at the Marketing Department of the Freie Universität Berlin
Jacob, Frank
Topic: Geschäftsbeziehungen und die Institutionen des marktlichen Austauschs, 2001
Professor of Marketing at the ESCP-EAP Berlin
Doctoral Fellows:
Asche, Moritz
Topic: Companion Apps – Produktbegleitende Apps als Nutzentreiber, 2017
Senior Consultant | Public Management Consulting, PricewaterhouseCoopers GmbH, Berlin
Bach, Thomas
Topic: Informationsexternalitäten bei der Adoption von DSL- und Kabel-Internetzugängen - Eine informationsökonomische Perspektive der Pfadabhängigkeit auf dem deutschen Breitbandmarkt, 2008
Member of the Board of Directors (Marketing & Sales), BISON-BIAL S.A.
Chatrath, Stefan
Topic: Marketingrelevante Probleme im Gruppenkonsum - eine ökonomische Analyse, Ansatzpunkte für deren Lösung und eine empirische Untersuchung am Beispiel Besuch eines Spiels der Fußballbundesliga, 2010
Professor of Sport Marketing & Program Director Sport & Event Management at the Business and Information Technology School (BiTS), Berlin
Claßen, Matthias
Topic: Marktorientierung in Business-to-Business-Märkten, 2015
Head of Strategic Marketing, Kautz Starkstrom-Anlagen GmbH, Trier
Dahlke, Beate
Topic: Einzelkundenorientierung im Business-to-Business-Bereich - Konzeptualisierung und Operationalisierung, 2000
Professor of Strategic Management and Marketing at the Hochschule für Oekonomie und Management (FOM) Berlin
Danatzis, Ilias
Topic: Enabling and Assessing Resource Integration in Multi-Actor Service Processes: An Investigation Across Different Perspectives and Levels of Aggregation, 2017
Lecturer in Marketing Analytics, King’s College, London (GB)
Ehret, Michael
Topic: Innovative Kapitalnutzung - Die Entstehung neuer Business-to-Business-Märkte am Beispiel der Etablierung elektronischer Kundenschnittstellen, 1999
see above
Eisend, Martin
Topic: Glaubwürdigkeit in der Marketingkommunikation - Konzeption, Einflussfaktoren und Wirkungspotenzial, 2003
Professor of International Marketing at the Europa-Universität Viadrina Frankfurt/Oder
Fell, Anja
Topic: Placebo-Effekte im Marketing - Zur Abhängigkeit des Produktnutzens von Marketing-Maßnahmen, 2010
Head of Administration, Evangelisches Krankenhaus Hubertus Krankenhausbetriebs gGmbH, Berlin
Fischer, Andreas
Topic: Mehrstufiges Marketing in Wertschöpfungsketten – Einfluss und Auswirkungen in der Verpackungsindustrie, 2014
IT Project Manager and Senior Consultant, TTR Group, Frankfurt
Fischer, Tilman
Topic: Kulturelle Veranstaltungen und ihr Publikum - Eine entscheidungsorientierte Untersuchung des Konsumentenverhaltens bei kulturellen Veranstaltungen, 2006
Director of the Rheinische Musikschule, Köln
Fonferek, Katharina-Maria
Topic: Customer Engagement im Dienstleistungserstellungsprozess, 2017
Projektmanagerin im IT & Prozessmanagement, The KaDeWe Group GmbH
Frese, Tobias
Topic: Entscheidungsfindung in jungen Unternehmen - Eine empirische Untersuchung der Determinanten der Effectuation-Logik und ihres Einflusses auf Geschäftsmodelle und Produkte, 2014
Senior Consultant, McKinsey & Company, Berlin
Ginter, Thomas
Topic: Die Koordination ökologischer Kompetenzen - Make-or-Buy-Entscheidungen im Umweltmanagement, 1999
Professor of Marketing at the Hochschule für Wirtschaft und Umwelt Nürtingen-Geislingen
Gottschalk, Sabrina
Topic: Word-of-Mouth Communication, 2015
Lecturer in Marketing, Cass School of Business, City University of London
Günther, Maik
Topic: Working Legitimacy: Institutional perspectives on (de-)legitimation fossil energy, 2017
Research Associate at the Marketing-Department of the Freie Universität Berlin
Hallscheidt, Sven
Topic: Die Sicherung von Property Rights im Rahmen komplexer Leistungserstellung - Eine vergleichende Untersuchung von Wirtschaftsmediation und Claim-Management, 2004
Head of Division for Services, Deutscher Industrie- und Handelskammerertrag e.V. (DIHK), Berlin
Hara, Yoritoshi
Topic: Inter-Firm Relationship Management: Activity Coordination, Resource Configuration, Trust Building, and Network Orchestration, 2020
Professor, Department of Commerce, Meji University, Tokyo (Japan)
Hellwig, Andrea
Topic: Lernen in Standardisierungsprozessen. Eine marktprozesstheoretische und verhaltenswissenschaftliche Analyse der Etablierung technologischer Innovationen am Markt, 2008
Hoppe, Udo
Topic: Marketingkonzeption für technologieorientierte öffentliche Forschungseinrichtungen - Ein integraler Ansatz zur Gestaltung der Außenbeziehungen von außeruniversitären Forschungseinrichtungen, 2001
Business Development, VDI/VDE Innovation + Technik GmbH, Berlin
Jacob, Frank
Topic: Produktindividualisierung - Ein Ansatz zur innovativen Leistungsgestaltung im Business-to-Business-Bereich, 1994
see above
Kellermann, Norman
Topic: Searching a path out of distance – A study on the historical development of passenger railway pricing and on possible fare amendments with the help of an agent-based revenue simulation model, 2014
Key Account Manager ÖPVN Ost, DB Vertrieb GmbH, Regionale Vertriebsleitung Ost, Berlin
Knoll, Thomas
Topic: Strategieentwicklung und -implementierung für etablierte Netzbetreiber in der Telekommunkationsbranche, 1999
CTIO, Digital Business Unit (DBU), Deutsche Telekom AG
Kluckert, Manuel
Topic: Akzeptanz standardisierter Dienstleistungsverträge - Konzeptualisierung und empirische Untersuchung von Akzeptanztreibern, 2011
Vice President sales management private customers, Deutsche Post AG
Kühne, Bettina
Topic: Asymmetrische Bindungen in Geschäftsbeziehungen auf Business-to-Business-Märkten, 2007
Business Administration, VDI/VDE-Technologiezentrum Informationstechnik GmbH
Küster, Franziska
Topic: Die Wirkung von Glaubwürdigkeit in der Marketingkommunikation - Eine Analyse der kurz- und langfristigen Effekte, 2009
Sales Manager, Allianz Beratungs- und Vertriebs-AG, Schwerin
Laß, Dietmar
Topic: Kundenwünsche analysieren und verstehen - Theorien, Methoden und Anwendungsbeispiele für Wissenschaft, Marktforschungs- und Managementpraxis, 2002
Senior Manager Strategic Partner (International Business Development), Optimal Systems GmbH, Berlin
Laubert, Christoph
Topic: Essays on Communication, Complexity, and Emotion in Business Negotiation, 2017
Project Management for the German IT market, Volkswagen AG, Wolfsburg
Lee, Yeon-Hee
Topic: Unterschiede im Beschaffungsverhalten von Privatpersonen und Unternehmen in Asien und Europa am Beispiel eines universitären Weiterbildungsprogramms, 2001
Division of S&T Policy Research, Gyeonggi Institute of Science & Technology Promotion, Korea
Li, Jingshu
Topic: An Investigation into the Impact of Psychological Ownership and Pricing Systems on Value Creation, 2020 Digital Marketing Manager, Crealytics, Berlin
Lütters, Holger
Topic: Online-Marktforschung - Eine Positionsbestimmung im Methodenkanon der Markt- forschung unter Einsatz eines webbasierten Analytic Hierarchy Process, 2004
Scientific Advisory Council, pangea labs GmbH and Professor of International Marketing at the Hochschule für Technik und Wirtschaft (HTW) Berlin
Mafael, Alexander
Topic: Information Processing in Customer Relationship Management – Investigating the Role of Electronic Word-of-Mouth and Loyalty Programs, 2001
Assistant Professor of Marketing, Stockholm School of Economics, Stockholm (Sweden)
Malicha, Regina
Topic: Nachfragerevidenz im Dienstleistungsbereich - Konzeptualisierung und Operationalisierung, 2004
VDI/VDE Innovation + Technik GmbH, Berlin
Marra, Andreas
Topic: Marketing im Marktprozess - Grundzüge einer marktprozessorientierten Fundierung des Marketing, 1997
Head of VR pay, Card Process GmbH, Frankfurt a.M
Martini, Astrid
Topic: Suchen, Erfahren und Vertrauen in den Moments of Truth, 2008
Lecturer in Marketing, Hochschule Fresenius, University of Applied Sciences, München
Minculescu, Ioana
Topic: Leistungsindividualisierung im B-to-B-Bereich: Die Einzigartigkeit im Rahmen der Dienstleistungsgestaltung, 2012
Executive Assistant to the CEO, Avenso GmbH, Berlin
Plötner, Olaf
Topic: Das Vertrauen des Kunden - Relevanz, Aufbau und Steuerung auf industriellen Märkten,1994
Professor and Dean of Executive Education at the ESMT European School of Management and Technology Berlin
Rouhi, Kaveh
Topic: Dualer Kundenwert und Kundenwertsteuerung, 2012
Director Controlling, Concardis GmbH, Eschborn
Saab, Samy
Topic: Commitment in Geschäftsbeziehungen - Konzeptualisierung und Operationalisierung, 2006
CEO BRUGG Pipes Germany, Wunstorf
Salman, Ralph
Topic: Kostenerfassung und Kostenmanagement bei Kundenintegrationsprozessen, 2004
Referee for Corporate Controlling, Axel Springer AG, Berlin
Schmäh, Marco
Topic: Anarbeitungsleistungen als Marketinginstrumente des Technischen Handels, 1998
Professor of Marketing and Sales Management at the European School of Business, Reutlingen
Schönhoff, Alejandro
Topic: „Does Multi-Stage Marketing Pay? – Creating Competitive Advantages through Multi-Stage Marketing“, 2013
Head of Flexible Packaging Adhesives, Henkel, Bridgewater, New Jersey, USA
Schuchert-Güler, Pakize
Topic: Kundenwünsche im persönlichen Verkauf - Eine empirische Analyse der Eindrucksbildung als Erfolgsfaktor, 2000
Professor of Product and Price Policy at the Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin (HWR)
Schwalbach (Griese), Ilka
Topic: Wissensentwicklungskompetenz im Business-to-Business-Bereich - Der einzelne Kunde als Wissensquelle, 2010
Referee Single Wagon Network Management, DB Cargo AG
Schweikart, Jörg
Topic: Integrative Prozeßkostenrechnung - Kundenorientierte Analyse von Leistungen im industriellen Business-to-Business-Bereich, 1997
Manager, Dr. Schweikart GmbH, Berlin
Siray, Sibel
Topic: Combining Marketing Theory and Path Dependence – Measuring and Beaking the Consumption Path, 2016
Head of Digital Analytics & Performance Management, ProSiebenSat.1 Media SE
von Selasinky, Maren
Topic: Erfolgsfaktoren der Internationalisierung von Unternehmen, 2010
Senior Marketing Manager, Kabel Deutschland GmbH
Trommen, Alexander
Topic: Mehrstufige Kundenintegration in Wertschöpfungssystemen - Analyse der Beteiligung direkter und indirekter Kunden am Leistungsprozess und Ableitung einer Marketingstrategie für Lieferanten, 2001
CEO APPSfactory GmbH, Leipzig
Ungruhe, Markus
Topic: Bezugsobjektspezifische Investitionen im Business-to-Business-Marketing, 2011
Leader Marketing/Eventmanagement, DB Station&Service AG, Berlin
Van Stiphout (Frauendorf), Janine
Topic: Customer Processes Business-to-Business Service Transactions, 2006
Professional in Services Management, Project Lead & Stakeholder Management
Wendt, Eva
Topic: Sozialer Abstieg und Konsum - Auswirkungen finanzieller Verknappung auf das Konsumverhalten, 2009
Research Associate at the Forschungs- und Technologierat Bioökonomie, Berlin
Wengler, Stefan
Topic: The economic value of key account management in business-to-business markets - A transaction cost economics analysis on the efficiency of the marketing management organization, 2006
Professor of Marketing at the Hochschule Hof
Wernicke, Carolin
Topic: Configuration, Coordination, and Design of Resource Integration: Toward a Better Understanding of Value Cocreation, 2017
Consultant Innovation Management, Arvato CRM Solutions | Bertelsmann SE & Co. KGaG, Berlin
Wolters, Heiko
Topic: Vertikale Kooperationen zwischen Hersteller- und Zulieferunternehmen: Das Beispiel der Modul- und Systembeschaffung, 1995
Consultant, Egon Zehnder International GmbH, Stuttgart
Zhu, Miaomiao
Thema: Where Should Fairness Judgment Be Anchored? - Fairness as a Decision Heuristic for Achieving Inter-organizational Compliance, 2014
Solution Marketing Manager, SEW Eurodrive