Michael Hewing
Researcher
Room 306
14195 Berlin
Office hours
Tuesday, 2.00 - 3.00 p.m.
(during semester breaks: upon appointment)
University education
Since 2009
Freie Universität Berlin
PhD student at the Department of Information Systems
2004 - 2009
Freie Universität Berlin
Course of studies: Business Administration, degree: Diplomkaufmann
Diploma thesis on: "Conflicting Target Relations in the Business Processes Management - a Comparison from the Provider and the Consumer Perspective"
2007
Universidad de Navarra, Spanien
Semester abroad (Sokrates program)
Professional experience
Since 2009
Freie Universität Berlin
Chair of Prof. Dr. Gersch
Research Associate
2008 - 2009
Technische Universität Berlin
Student Assistant
2007 - 2008
SOLON AG für Solartechnik
Working Student
2006
Handwerkskammer Münster
Internship
2004
Konzertbüro Schoneberg
Internship
Research interests:
- Customer-oriented Business Process Management (Business Process Blueprinting)
- Service Engineering
- Health Care Systems (esp. eHealth)
Scientific journals
Gersch, Martin; Hewing, Michael; Schöler, Bernd (2011): Business Process Blueprinting – An Enhanced View On Process Performance, Business Process Management Journal, Vol. 17/5, 732 –747, Emerald Group Publishing Limited.
Book chapters
Gersch, Martin; Hewing, Michael (2012): AAL-Geschäftsmodelle im Gesundheitswesen – Eine empirisch gestützte Typologie relevanter Grundtypen ökonomischer Aktivitäten zur Nutzung von Ambient Assisted Living in sich verändernden Wertschöpfungsketten, in: Gersch, M; Liesenfeld, J. (Hrsg.): E-Health- und AAL-Geschäftsmodelle – Technologie und Dienstleistungen im demografischen Wandel und in sich verändernden Wertschöpfungsarchitekturen, Wiesbaden: Gabler 2012.
Gersch, Martin; Hewing, Michael; Lindert, Ralf (2011): Communities, industrielle Dienstleister und Orchestratoren als Beispiele neuer Geschäftsmodelle im Bereich EHealth@Home, in: Horneber,M.; Schoenauer, H. (Hrsg.): Lebensräume – Lebensträume, Innovative Konzepte und Dienstleistungen für besondere Lebenssituationen, Stuttgart: Kohlhammer.
2011 Rachmann, Alexander; Maucher, Irene; Schöler, Bernd; Hewing, Michael: Benutzerzentriertes Service Engineering am Beispiel einer Telemonitoring-Dienstleistung, in: Bieber, Daniel; Schwarz, Kathleen (Hrsg.): Mit AAL-Dienstleistungen altern – Nutzerbedarfsanalysen im Kontext des Ambient Assisted Living, Saarbrücken.
Conference contributions
Hewing, Michael (2011): In the eye of the beholder: Customer-orientated Process Management through Blueprinting. 9th International Conference on Business Process Management (BPM), Clermont-Ferrand, France, 28. August-02. September 2011.
Gersch, Martin; Schöler, Bernd; Hewing, Michael (2011): Business Process Blueprinting: Analysing and Evaluating Usage Processes. 40th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Ljubljana, Slovenia, 24.-27. May 2011.
Gersch, Martin; Schöler, Bernd; Hewing, Michael (2011): Service Dominant Logic and Business Process Blueprinting: Enhancing the View on Performance by Integrating the Customer Perspective. 16th Americas Conference on Information Systems (AMCIS), Lima, Peru, 12.-15. August 2010.
Gersch, Martin; Lindert, Ralf; Hewing, Michael (2010): AAL-business models: Different prospects for the successful implementation of innovative services in the first and second healthcare market. Proceedings of the AALIANCE European Conference on AAL, Malaga, Spanien, 11.-12. March 2010.
Research reports
Gersch, Martin; Schröder, Susanne; Hewing, Michael (2011): Erlös- und Finanzierungsmöglichkeiten innovativer Versorgungs- und Geschäftssysteme im Gesundheitswesen – Systematischer Überblick und exemplarische Analyse ausgewählter Geschäftssysteme. Working Paper, Berlin 2011.