Springe direkt zu Inhalt

Unternehmensverfassung und Corporate Social Responsibility

(101094)

TypVorlesung
Dozent/inProf. Dr. Markus Helfen
InstitutionFreie Universität Berlin
Management-Department
Professur für Personalpolitik
SemesterSommersemester 2017
Veranstaltungsumfang
RaumHS 105
Zeit

Dienstag 10-12 Uhr

Inhalte:

Corporate Governance wird unter folgenden Gesichtspunkten behandelt: Theorien von Corporate Governance (u.a. Agency-Theorie, Stakeholder-Theorie, institutionalistische Ansätze); Eigentümerstruktur; Einfluss von Aktionären auf Unternehmenspolitik; die Rolle von Vorstand und Aufsichtsrat sowie non-executive directors (NEDs); Vorstandsvergütung; der Markt für Unternehmenskontrolle; Mitbestimmung und Arbeitnehmerbeteiligung; Interessenskonflikte und „gatekeeper failure“; Regulierung und Selbst-Regulierung (e.g. Kodex); und internationaler Vergleich von Corporate Governance Strukturen. Im zweiten Teil wird diese Perspektive um das Thema Corporate Social Responsibility erweitert und auf aktuelle Fragen der Unternehmensverantwortung bzgl. Arbeitsstandards, Umwelt oder unverantwortliches Verhalten angewandt. Außerdem werden soziale und politische Aspekte multinationaler Unternehmen besprochen.

 

Qualifikationsziele:

Erwerb von Grundwissen zu Rahmenbedingungen und Handlungsfeldern der Corporate Governance und Corporate Social Responsibilty:

  • Kenntnis aktueller Probleme und Zugänge der Corporate Governance Forschung, sowie der Entwicklung von neuen Ansätzen der Corporate Social Responsibility (CSR),
  • Kenntnisse aktueller Diskussionen bzgl. Policy und Unternehmenspraxis,
  • Fähigkeit, theoretische Ansätze und Begriffe zur Interpretation von Problemfällen oder Policy Fragen im Bereich von Corporate Governance oder CSR anzuwenden, sowie Entwicklung von Handlungsoptionen für spezifische Fälle,
  • Fähigkeit, zu einem vorgegebenen Themenaspekt eine sozialwissenschaftliche Fragestellung zu entwickeln und auf Grundlage der Literatur zu bearbeiten, sowie
  • Fähigkeit, die Aussagekraft von theoretisch-konzeptionellen und empirischen Studien einzuschätzen.

 

-----

 

Contents: Corporate Governance will be introduced in terms of the following aspects: Theories of Corporate Governance (amongst others: Agency Theory, Stakeholder Theory, institutional approaches); ownership structures, influences of shareholders on corporate policies, role of the board of directors and supervisory board as well as of non-executive directors (NEDs); board remuneration; markets for corporate control; worker participation and codetermination;, conflicts of interest and ‘gatekeeper failure’; regulation and self-regulation (e.g. Codex); and the international comparison of corporate governance structures. In the second part, these perspectives are extended to the study of Corporate Social Responsibility (CSR) and applied to contemporary problems of accountability regarding labor standards, the environment or irresponsible corporate behavior. The social and political aspects of multi-national firms are also discussed.

 

Objectives:

Students should gain basic knowledge of the context and practical applications of Corporate Governance and Corporate Social Responsibility (CSR):

  • Knowledge of current issues and approaches to corporate governance research, as well as with the development of new approaches to accountability based on in Corporate Social Responsibility (CSR) concepts,
  • Knowledge of current debates regarding public policy and business practices surrounding corporate governance and CSR,
  • Ability to apply theoretical approaches to the interpretation of management problems or public policy questions in the area of Corporate Governance and CSR, as well as consideration of decision making in relation to specific cases,
  • Ability to develop a social science questions on a given topic and understand evidence-based research literature on this topic, including the ability to evaluate the validity of theoretical concepts and empirical research.

 

Course lectures are held in German. Exams can be taken in German.

Social-Economic Review
British Journal of Industrial Relations
Society for the Advancement of Socio-Economics
Organized Creativity